"A Waldorf-iskola ne iskola legyen, hanem előkészítő, mert minden iskola feladata az kell legyen, hogy az embert előkészítse az élet nagy iskolájára. Az iskolában tulajdonképpen nem azért tanulunk, hogy ismereteket szerezzünk, hanem azért, hogy mindig tanulhassunk az életről."
Rudolf Steiner
Belépés - Regisztráció
<< Vissza



A nevelés művészete. Metodika, didaktika (11)

11. A földrajz tanítása

Stuttgart, 1919. szeptember 2.

Azt mondtam önöknek, hogy a földrajztanítás először az általános iskolás kor második szintjén jelenhet meg. A 9. életév átlépése után tudjuk jól elkezdeni a földrajz tanítását. Viszont a megfelelő módon kell elrendeznünk. A jövő népiskolai oktatásában - sőt, ez a középiskolai oktatásra is érvényes - egyáltalában oda kell figyelnünk arra, hogy ez a földrajz-tanítás sokkal több mindent öleljen fel, mint amennyit jelenleg felölel. A földrajzi dolgok manapság túlságosan is háttérbe kerülnek, valóban igen mostohán bánnak velük. Mindenfajta egyéb tanítás eredményeinek tulajdonképpen többszörös vonatkozásban szinte egybe kellene olvadnia a földrajzi tartalmakkal. És ha azt is mondtam önöknek, hogy az ásványtan-tanítás csak a harmadik szinten, úgy a 12. életév körül jelenik meg, azért még leíró, szemlélő módon az ásványok is már a megelőző alsóbb szinten beleszövődhetnek valamelyest a földrajzba. A gyermek a 9. és a 12. életéve között rendkívül sokat képes felvenni a földrajból, ha helyesen foglalkozunk ezzel a földrajzzal. Arról van itt szó, hogy éppen a földrajznál abból indulunk ki, amit a gyermek valamely módon már ismer a föld felszínéről, illetve arról, ami a föld felszínén történik. Megpróbálunk először is megint csak művészien egyfajta képet adni a gyermeknek a domborzati és a vízrajzi viszonyokról, de a környezet egyéb viszonyairól is. Úgy csináljuk ezt, hogy a gyermekkel valóban elemi módon kidolgozunk egy térképet a közvetlen környezetről, arról a környezetről, amelyben a gyermek felnő, amelyet ismer. Megpróbáljuk megtanítani a gyermeknek azt, amit az adott környezetben való benntartózkodás légi perspektívából történő, légi perspektíván keresztüli szemléletté való átültetése kínál, tehát valóban először is az ismert vidék térképpé alakítását. Megpróbáljuk megtanítani a gyermeknek, hogyan folynak keresztül a folyók a vidéken, vagyis a környék folyó- és patakrendszerét valóban berajzoljuk a térképbe, s így fokozatosan átformáljuk a környezet szemléletét. És berajzoljuk ebbe a térképbe a domborzati viszonyokat is. Jó, ha színekkel dolgozunk ekkor, ha kékkel rajzoljuk be a folyókat, ha a hegyeket barna krétával rajzoljuk be. Azután pedig berajzoljuk ebbe a térképbe a többi dolgot is, amelyek összefüggenek az emberi életviszonyokkal. Berajzoljuk ebbe a térképbe a környék különböző adottságait, miközben felhívjuk rájuk a gyermek figyelmét: „Nézd csak, a környék bizonyos része gyümölcsfákkal van beültetve.” És berajzoljuk a gyümölcsfákat (lásd az 1. rajzot).

Felhívjuk a gyermek figyelmét, hogy tűlevelű erdő is van a környéken, és berajzoljuk a tűlevelű erdővel borított területeket is (lásd a 2. rajzot).

Felhívjuk a gyermek figyelmét, hogy a vidék egy részén gabona terem, és ezeket a vidékeket is berajzoljuk (lásd a 3. rajzot).

Azután felhívjuk a figyelmét, hogy rétek is vannak itt, majd berajzoljuk azokat (lásd a 4. rajzot).

Ez a rajz azokat a réteket ábrázolja, amelyeket lekaszálhatunk. Ezt megmondjuk a gyermeknek. Azokat a réteket, amelyeket nem tudunk lekaszálni, amelyeket azonban mégis használhatunk arra, hogy kihajtjuk rájuk az állatokat, hogy lelegeljék a füvet, amely itt alacsony, ritkás marad, ezeket is berajzoljuk (lásd az 5. rajzot), és megmondjuk a gyermeknek, hogy ezek a legelők.

A gyermek e térkép által egyfajta áttekintést kap a környék gazdaságának alapjairól. Azután viszont ugye arra is felhívjuk a gyermek figyelmét, hogy a hegyek gyomrában mindenféle dolog rejlik: szén, ércek és így tovább. Továbbá felhívjuk a gyermek figyelmét, hogy a folyókat arra használják, hogy a dolgokat, amelyek egy adott helyen nőnek, vagy ott állítják elő őket, egy másik helyre szállítsák. Sok mindent kifejtünk neki abból, ami összefügg egy adott vidék efféle gazdasági berendezkedésével. Miután világossá tettük a gazdasági alapokat a folyók, hegyek, rétek, erdők stb. formájában, amennyire ez lehetséges azon ismeretek alapján, amelyeket meg tudunk tanítani a gyermeknek, berajzoljuk a megfelelő helyre a falvakat vagy városokat, amelyek abban a térségben fekszenek, amellyel elsőként szándékozunk foglalkozni. És az után elkezdjük rávezetni a gyermeket arra, hogy mivel is függ össze az, hogy éppen bizonyos adott helyeken alakulnak ki falvacskák, hogy függ ez össze azzal, ami a hegyek gyomrában található, amit ki lehet onnan nyerni, s hogy függ ez össze a patakok és folyók folyásával. Röviden: megpróbálunk már a térkép alapján előidézni a gyermekben egy bizonyos elképzelést a gazdasági összefüggésekről, amelyek a természeti adottságok és az emberi életviszonyok között állnak fenn, azután megpróbálunk előidézni a gyermekben egy bizonyos elképzelést a vidéki és a városi életviszonyok közti különbségről. Amennyire már fel tudja fogni a gyermek ezt a dolgot, annyiban mindenképpen foglalkozunk vele. Végül pedig már arra is rátérünk, hogy mit is tesz az ember a gazdaságán keresztül, hogy önkezűleg, magából kiindulva reagáljon a természeti viszonyokra. Vagyis elkezdjük felhívni a gyermek figyelmét arra, hogy az ember mesterséges folyókat hoz létre csatornák formájában, hogy vasútvonalakat épít magának. Azután arra irányítjuk rá a figyelmét, hogy a vasutak által hogyan kerülnek bele az élet forgásába az élelmiszerek és effélék, s maguk az emberek. Ha egy ideig dolgoztunk azon, hogy a gyermek megértse a gazdasági összefüggést a természeti viszonyok és az emberi életviszonyok között, akkor a gyermekben ily módon kialakított fogalmakat arra használhatjuk, hogy kivetítsük a dolgot a nagyobb világ- viszonylatokra. Ekkor - amennyiben ezt az első szintet helyesen vezettük végig - nem lesz szükség arra, hogy nagy pedantériával dogozzunk. A szőrszál-hasogatóan pedáns ember most azt fogja mondani: az a természetes, hogy előbb a legközelebbi környezetünkkel foglalkozunk, honismereti, földrajzi szempontból, és azután koncentrikusan tágítjuk tovább a dolgot. Ez már szőrszálhasogatás, pedantéria. Nem szükséges, hogy így csináljuk a feljebb lépést. Hanem ha lefektettük az alapját a természet és az emberlény közti összefüggés megértésének, akkor valami másra is nyugodtan rátérhetünk. Úgy térünk rá ekkor valami másra, hogy lehetőleg még mindig jól és intenzíven foglalkozhassunk az ember és a természeti viszonyok közötti gazdasági összefüggésekkel. A mi vidékünk esetében például, miután az ismert területekre vonatkoztatva kialakítottuk a szükséges fogalmakat, amidőn helyileg betájoljuk a gyermeket, amidőn bizonyos mértékben kiszélesítjük a horizontját, arra térjünk rá, hogy azt mondjuk a gyermeknek: Itt vannak az Alpok. Térjünk rá az Alpok földrajzára. Megtanítottuk a gyermeket térképet rajzolni. A térképrajzolást most azzal bővíthetjük ki, hogy berajzoljuk a gyermeknek azt a vonalat, amely a Déli Alpok vidékét a Földközi-tengerrel teszi határossá. Amidőn felrajzoljuk a gyermeknek Itália északi csücskét, az Adriai-tengert és így tovább, azt mondjuk neki: „Nagy folyók vannak errefelé”, És berajzoljuk erre a területre a folyók folyását is. Azután rátérhetünk arra, hogy berajzoljuk neki: a Rhone-folyót, a Rajnát, az Innt és a Dunát a mellékfolyóival. Azután berajzolhatjuk ide az Alpok vonulatának egyes tagjait. És rendkívül lebilincseli majd a gyermeket, ha megvilágítjuk neki, hogy például az Alpok vonulatának egyes tagjait hogyan választja el egymástól a folyók folyása. Nyugodtan rajzoljunk be a folyók kék vonalai mentén piros vonalakat, amelyek ez esetben elméleti vonalak, például a Rhone-folyó mentén, a Genfi tótól51 az eredetéig, és azután térjünk át a Rajnához és így tovább, rajzoljuk be azután a vonalat az Arlberg felé és így tovább, azután a Dráva-vonalat, a Rienz-vonalat és így tovább52, hogy ily módon ezekkel a piros vonalakkal nyugatról keletre haladva felosszuk az Alpokat, hogy így azt mondhassuk a gyermeknek: Nézd csak meg, most a folyók folyása mentén meghúztam egy piros vonalat alul, és egy piros vonalat felül. Ami e között a két piros vonal között terül el, azok más Alpok, mint ami fent, a piros vonal fölött, és ami lent, a piros vonal alatt fekszik. És most megmutatunk a gyermeknek - ekkor persze megjelenik az ásványtani oktatás a földrajziban, előjön belőle - például egy darab Jura-kori mészkövet, és azt mondjuk neki: „Nézd csak, a felső piros vonal feletti hegytömegek, azok ilyen mészkőből vannak, és az is, ami a piros vonal alatt van, az is ilyen mészkőből áll.” Ami pedig ezek között fekszik középütt, annak szemléltetésére mutassunk neki egy darab gránitot, gneiszt, és azt mondjuk: „A középső hegyvonulat ilyen kőzetből áll, ami őskőzet.” És a gyermek bizony rettentően érdeklődni fog az Alpok e tömbje iránt, amelyet talán még egy területi térképen is megmutatnak neki, amelyen az oldalnézeti perspektíva is szerepel, s nem csak a légi perspektíva; ha plasztikusan megvilágítják neki, hogy az Alpokban a folyók folyása leválasztja: a mészkő-Alpokat. Hegyvonulatokat gneisszel53, csillámpalával, agyagpalával és így tovább, és hogy ez a hegytömb, az egész hegylánc délről északra, amidőn csupán ívelten elkanyarodik, így állít sorba egymás mellé: mészkőhegységet - őskőzetes hegységet - mészkőhegységet, amelyeket a folyók folyása választ el. Sok mindent - ami nem szőrszálhasogató szemléltető oktatás - hozzákapcsolhatnak ehhez, ami nagyban kiszélesíti a gyermek fogalom-világát.

Azután pedig arra térjenek rá - már megalkották hozzá az elemeket a természetrajzi oktatásban -, hogy leírják a gyereknek, mi is nő odalent a völgyben, mi nő valamivel magasabban, mi nő egészen fent, és azt is, ami leges-legfelül, ugye, nem nő. A vegetációra térnek rá függőleges irányban.

És most elkezdik ráirányítani a gyermek figyelmét arra, hogyan is helyezkedik bele az ember egy effajta környezetbe, amelyet kiváltképp a hegység tömbje határoz meg. Elkezdenek leírni neki, egészen szemléletesen, egy igen magasan fekvő hegyi falucskát, amelyet megrajzolnak neki, és hogy hogyan élnek ott az emberek. És egy lent a völgyben fekvő falut és az utcáit is leírják neki. És azután a városokat, amelyek ott vannak, ahol egy folyóba torkollik az egyik mellékfolyója. Azután megint csak leírják ezekben a nagyobb összefüggésekben a természeti formák és az emberi gazdasági élet viszonyát. Bizonyos módon a természetből kiindulva építik fel ezt az emberi gazdasági életet, miközben megint csak felhívják a gyermek figyelmét arra is, hogy hol találhatók ércek és szénfajták, hogyan határozzák meg ezek a letelepedést és így tovább.

Azután felvázolnak neki egy hegyekben szegény tájat, egy sík vidéket, és azt is ugyanígy dolgozzák fel. Először leírják a természeti elemeket, a talaj sajátosságait, és már most felhívják a figyelmet arra, hogy a sovány földben más tenyészik, mint a zsíros földben. Felhívják a figyelmet arra, milyen belső sajátosságai vannak annak a földnek - ezt egyszerű eszközökkel megtehetjük -, amelyben burgonya nő; milyen minőségű az a talaj, amelyen búza terem, amelyen rozs nő és így tovább. A gyermeknek ugye már korábban megtanították a különbséget búza, rozs és zab között. Ne tartózkodjanak ekkor attól, hogy olyan dolgokat is megtanítsanak már a gyermeknek, amit eleinte csak úgy általánosságban fog fel, amit csupán akkor ért meg világosabban, amikor majd a későbbi tanítás során egy másik szempontból megint csak visszautalást kap erre. A 12. életévéig azonban kiváltképp a gazdasági viszonyokba vezessék be a gyermeket. Tegyék számára világossá azokat. Inkább a gyerekhez közelebb álló földrajzzal foglalkozzanak, mint hogy arra törekedjenek, hogy már ebben az időszakban teljes képet adjanak a Földről. Mégis fontos azonban, hogy már felhívják a figyelmet arra, hogy a tenger nagyon nagy. Elkezdték már lerajzolni a déli Alpoknál, amikor berajzolták a Földközi-tenger határvonalát. A tengert azután kék felületként rajzolják fel. Azután felrajzolják a gyermeknek Spanyolország, Franciaország külső körvonalait, aztán felrajzolják neki, hogyan helyezkedik el nyugati irányban egy nagy tenger, és úgy lassanként elvezetik oda, hogy megtanulja felfogni, hogy Amerika is létezik. Ezt már a 12. életév előtt elő kellene idézni, mint képzetet.

Ha ily módon egy jó alapzattal kezdenek építkezni, akkor a gyermek 12. életéve körül számíthatnak arra, hogy megértést tanúsít majd, ha önök innen immár szisztematikusan haladnak, ha egy rövidebb időn keresztül arra törekednek, hogy a gyermek valóban képet kapjon a Földről, amidőn megismertetik vele az öt földrészt, a tengereket - mindazonáltal rövidebb formában, mint ahogy azt korábban tették -, s most leírják neki a Föld e különböző területeinek gazdasági életét. Abból, amit alapként lefektettek, kellene ekkor minden mást előhozniuk. Ha tehát az egész Földre nézve összefoglalták azt, amit a gazdasági életről való felismerésként a gyermekbe ültettek, akkor térjenek rá arra, hogy épp azokban a pillanatokban, amikor talán már egy fél éve tanítottak történelmet oly módon, ahogy tanultuk, beszéljenek most már a gyerekekkel az egyes földrészeken lakó emberek szellemi viszonyairól. Ne tévesszék el azonban, hogy csak akkor léptessék be ezt a különbséget, amikor valamelyest befogadóvá tették ez iránt a lelket az első történelem-tanítás által. Azután beszéljenek az egyes népek jellemviszonyainak térbeli megoszlásáról is. De ne beszéljenek korábban az egyes népek jellemkülönbségeiről, mint éppen ebben az időszakban, mert a gyermek, azon az alapon, amelyet leírtam önöknek, ekkor tanúsítja a legtöbb megértést az ilyen tanítás irányában. Beszélhetnek neki ekkor arról, milyen különbség van az ázsiai, az európai, az amerikai népek között, milyen különbség van Európa földközi-tengeri, illetve északi népei között. Rátérhetnek ekkor arra, hogy fokozatosan összekapcsolják a földrajzot a történelemmel. Egy szép és a gyermeket boldogító feladatnak fognak itt eleget tenni, ha azzal, amit az imént leírtam, kiváltképp a 12. életév és a népiskolai időszak vége között foglalkoznak, úgy a 15. életévig terjedően. Látják, hogy rendkívül sok mindent kellene belevonnunk a földrajztanításba, hogy így a földrajz-tanítás ténylegesen egyfajta összefoglalásává váljék annak, amivel egyébként foglalkozunk. Mi minden összefuthat a földrajzban! Végül még a földrajz és a történelem csodálatos egymásba szövődése is lehetővé válik. Akkor, ha így belevontak egyet s mást a földrajz-tanításba, egyet s mást megint csak ki is tudnak majd hozni belőle. Ez természetesen igénybe veszi a fantáziájukat, a találékonyságukat. Ha elmesélik a gyereknek, hogy itt és itt ez meg ez a szokás, például: a japánok így és így készítik el a képeiket, akkor ezzel arra buzdítják a gyermeket, hogy a maga egyszerű, primitív módján mégiscsak csináljon valami ilyesmit. Ne mulasszák el már az elején, amidőn megtanítják a gyermeknek az összefüggést a földművelés és az emberi élet között, hogy világos képzetet adjanak a gyermeknek az ekéről, a boronáról és így tovább, a földrajzi képzetekkel összefüggésben. Ezen túl pedig próbáljanak meg ezek közül néhány dolgot utánoztatni a gyermekkel, még ha kicsi játékszer vagy műalkotás formájában is. Ezáltal ügyessé válik a gyerek, és alkalmassá tesszük ezzel a gyermeket arra, hogy később a megfelelő módon helyezkedjék bele az életbe. És ha még kicsiny ekéket is készíthetnénk, és az iskola kertjében szántatnánk a gyerekekkel, ha kis sarlókkal arattathatnánk, vagy kicsiny kaszákkal munkálkodtathatnánk őket, akkor helyes kapcsolódást alakítanánk ki az élethez54. Mert az ügyességnél is fontosabb a lelki kapcsolat a gyermek élete és a világban zajló élet között. Tényleg így van ugyanis: az olyan gyermek, aki füvet vágott a sarlóval, a kaszával, aki barázdákat húzott egy kicsi ekével, más emberré lesz, mint az olyan gyermek, aki nem tett ilyet. A lelkiség egyszerűen mássá lesz ezáltal. Az absztrakt kézügyesség-fejlesztő tanítás tulajdonképpen nem helyettesítheti ezt. És a pálcika-kirakosgatást, a papírhajtogatást lehetőleg el kellene kerülni, mert ezek inkább eltávolítanak attól, hogy az ember beilleszkedjék az életbe, ahelyett, hogy elősegítenék ezt az életbe való belehelyezkedést. Sokkal jobb, ha arra buzdítják a gyermeket, hogy olyan dolgokat végezzen, amelyek valóban megtörténnek az életben, mint ha olyan dolgokat találnak ki, amilyenek az életben nem történnek meg. Azáltal, hogy úgy alakítjuk a gyermek számára a földrajztanítást, ahogy leírtam, a legtermészetesebb módon ismertetjük meg azzal, hogy az emberi élet sokféle oldalról, sokféle módon összegződik. És eközben mindig tekintetbe vesszük azt, amit képes jól megérteni. Először a 9. és a 12. életév között gazdasági és külső viszonyokat írunk le a gyermeknek a földrajztanításban. Azután továbbvezetjük ahhoz, hogy megértse a különböző népek kulturális és szellemi viszonyait. És akkor aztán, minden mást egy későbbi időre tartalékolva, finoman felhívjuk a figyelmét a népeknél működő jogi viszonyokra. De csak a legeslegelső, a legprimitívebb fogalmakat villantjuk itt fel a gazdasági és a szellemi életen keresztül. Mert a jogi viszonyokat még nem képes teljesen megérteni a gyermek. És ha túl korán ismertetjük meg ezekkel a jogi viszonyokhoz kapcsolódó fogalmakkal, akkor ezzel, mivel ezek nagyon absztrakt dolgok, tönkretesszük az egész további élethez szükséges lélek-erőket.

Ténylegesen jó, ha arra használják a földrajztanítást, hogy egységet vigyenek a további tanításba. Talán éppen a földrajz szempontjából a legeslegrosszabb, hogy besorolják a szigorúan kimért órarendbe, amilyet mi egyébként sem akarunk alkalmazni.

Valójában úgy rendezzük majd a dolgot, hogy hosszabb időn keresztül ugyanazzal a tananyaggal fogunk foglalkozni. Felvesszük a gyermeket az iskolába, és először arra a célra törekedve dolgozunk, hogy megtanuljon írni. Vagyis: azzal töltjük az órákat, amelyeket a délelőttjéből igénybe veszünk, hogy festeni, rajzolni, írni tanulunk. Nem úgy szervezzük az órarendet, hogy az első tanórában írunk, a másodikban olvasunk és így tovább, hanem hosszabb időszakokon keresztül összefogjuk az azonos jellegű dolgokat. Majd csak később, amikor a gyermek valamennyire már tud írni, térünk át az olvasásra. Valamennyire ugye már az írás közben megtanul olvasni; ezt azonban még jobban össze lehet kapcsolni. A későbbiekre nézve szintén meghatározunk olyan időszakokat, amikor úgy foglalkozunk a dolgokkal, hogy nem sorakoztatjuk mindig tanóránkénti váltásban egyik tantárgyat a másikra, hanem egy hosszabb időn át egy tantárggyal foglalkoztatjuk a gyerekeket, és aztán csak akkor térünk vissza más dolgokra, ha hetekig foglalkoztattuk vele őket. Ezáltal koncentráljuk a tanítást, és abba a helyzetbe kerülünk, hogy ezzel sokkal gazdaságosabban taníthatunk, mint ha azt a rettentően energia- és időpocsékoló dolgot végezzük az órarenddel: hogy az első tanórában előveszünk egy tantárgyat, és a következő órában megint kitöröljük, amit az előzőben megtanultunk. Azonban éppen a földrajzban válhat szemléletessé önök számára, hogyan térhetnek rá bizonyos értelemben bármiből kiindulva a földrajzra. Nem lesz kezdettől fogva előírás az önök számára: a 9-től a 10. életévig földrajzot kell tanítani, hanem önökre lesz bízva, mikor találják alkalmasnak az időt arra, hogy miután másvalamivel foglalkoztak, rátérjenek a földrajzi megbeszélnivalókra.

Ezzel természetesen sok felelősség hárul önökre, azonban e felelősség nélkül semmilyen tanítást sem lehet véghezvinni. Az a tanítás, amely kezdettől fogva előírja a tanárnak az órarendet és mindenféle egyebet, az valójában tulajdonképp teljesen kiiktatja a tanár művészi, mesterségbeli tudását. Ennek pedig nem szabad így lennie. A tanár legyen az egész iskolarendszer mozgatója és élénkítője. Éppen azáltal - ahogy azt megmutattam önöknek, ahogy a földrajzban el kell járnunk - kapnak majd helyes fogalmat arról, hogyan kell általában eljárnunk. A földrajz valóban egyfajta nagy keréknyom lehet, amelybe minden beletorkollik, s amelyből megint csak előhozunk egyet s mást. Megmutatták például a gyereknek a földrajzban, miben különbözik a mészkőhegység az őskőzetes hegységtől. Megmutatják a gyermeknek az őskőzetes hegység alkotórészeit, a gránitot vagy gnejszt. Felhívják a figyelmét, hogy különböző ásványok vannak benne, hogy hogyan csillog az egyikféle csillámló alkotóelem, azután megmutatják neki mellette a csillámkövet, és azt mondják, hogy ami ott ül emebben, az csillám. És azután megmutatják neki, hogy még mi minden van benne a gránitban vagy a gnejszben. Azután kvarc-követ mutatnak neki, és megpróbálják levezetni az ásványi minőséget a kőzet-szerű minőségből. Éppen itt tudnak megint csak sokat nyújtani az összetett szerkezet55 megértésére vonatkozólag, amely azután az egyes részeire tagolódik. Sokkal hasznosabb, ha előbb a gránitot és a gnejszt ismertetik meg a gyermekkel, és azután az ásványokat, amelyekből a gránit és a gnejsz felépül, mint ha azt tanítják meg előbb a gyermeknek: „Ez itt a gránit, kvarcból, csillámból, földpátból stb. áll.” És csak ezután mutatják meg, hogyan egyesülnek ezek a gránitban vagy gnejszben. Éppen az ásványtan tanításában lehetséges az egészből az egyes részekbe, a hegyképződésből az ásványtanba belemenniük. Ez bizony hasznos a gyermek számára.

Az állatok birodalmánál az ellentétes irányban fognak haladni, amennyiben az egyes állatokból építik azt fel. A növények birodalmát, amint látták a szemináriumon56, egészként kell kezelnünk, és azután térünk rá az egyes részekre. Az ásványok birodalmánál maga a természet adja nekünk sokszorosan az egészt, s rátérhetünk az egyes részekre.

Azután pedig - megint csak összekapcsolva az ásványtani oktatást a földrajztanítással - kiváltképp nem szabad elmulasztanunk, hogy annak a felhasználásáról beszéljünk, amit gazdaságilag találunk a természetben. Ekkor hozzákapcsoljuk a megbeszéléshez, amelyet a hegy kőzet-szerkezetéről folytatunk, mindazokat a dolgokat, amelyeknek, mint a szénnek, felhasználásukban az iparhoz is közük van. Először egyszerű formában írjuk le ezeket a gyermeknek, de a leírásukat a hegy megbeszéléséhez kapcsoljuk hozzá57.

Azt sem szabadna elmulasztanunk, hogy például egy fűrészüzemet is leírjunk, amikor az erdőt írjuk le. Előbb rátérünk a fára, mint anyagra, és azután leírjuk a fűrészüzemet.

Rettentő sok mindent tehetünk ebben az irányban, ha nincsen már kezdettől fogva egy katonásan kimért órarendünk, hanem ha annak alapján járhatunk el, ami a tanításból adódik. Csupán jó elképzeléssel kell rendelkeznünk arról, hogy mit is igényel a gyermek életkora az iskolás kor kezdetétől a 9. életévig, a 9. és a 12. életév között, s a 12. -től a 15. életévig.

  Hiba és javítás beküldése... Megjelölés olvasottként